In literatura de specialitate sunt definite persoanele cu interes intr-o societate ca fiind orice entitati:
- persoane
- grupuri
- organizatii
care pot afecta sau pot fi afectate de realizarea obiectivelor respectivei societati.
Exemple :
- actionarii
- angajatii
- clientii
- furnizorii
- creditorii firmei
- guvernul
- autoritatile locale
- comunitatile locale
- sindicatele
- concurenta
- organizatii non guvernamentale etc.
In vederea intocmirii unei strategii pentru viitor, orice entitate trebuie sa tina cont de interesele acestor persoane intersate.
Mai mult , firmele isi stabilesc o ierhie a acestora in ordinea importantei si influentei acestora, fiindca nu poate fi comparata pozitia unui actionar majoritar cu interesele unui membru al unei comunitati locale afectate de traficul produs de vecinatatea cu sediul fabricii.
Mendelow a intocmit o matrice care ierarhizeaza persoanele interesate in functie de 2 criterii :
– gradul de interes si
– puterea detinuta
In functie de acesti factori societatea isi poate defini tipul de relatie pe care si-l doreste cu astfel de persoane precum si modul in care trateaza problemele adresate de acestia.
Cateva concluzii care se pot desprinde :
1. in cadranul 4 sunt cele mai importante persoane cu interes( grad de interes ridicat si putere ridicata). Strategia societatii trebuie sa ii aiba in vedere in primul rand pe acestia.
Exemplu : un client foarte important.
2. persoanele intersate din cadranul 3 sunt cele care au un nivel de interes scazut, dar au o putere ridicata. Acest cadran este tipic pentru investitorii institutionali.
3. In cadranul 2 se includ persoanele interesate care nu o putere foarte ridicata insa au un grad de interes ridicat si acest lucru ii face extrem de importanti. Astfel de persoane sunt sindicatele.
Strategia care trebuie adoptata pentru acestia este de a-i mentine in permanenta informati.
4. Persoanele din cadranul 1 nu au nici putere de influenta si nici interes in companie, de aceea efortul in relatia cu acestia poate fi minimal.
Tinand cont de aceste elemente compania isi poate defini relatia cu partile interesate. Asftel va putea sa incerce sa repozitioneze anumite grupuri si va putea sa isi stabileasca prioritatile.
Matricea nu este statica, ci difera in functie de circumstantele noi care apar.